Składanie wniosków i sprawozdań do KRS według nowych zasad
Od 1 kwietnia 2016 roku wszystkie wnioski, a także dokumenty stanowiące podstawę wpisu do KRS mogą być podpisane nie tylko kwalifikowanym podpisem elektronicznym ale także podpisem potwierdzonym zaufanym profilem zaufanym ePUAP.
To istotna zmiana, gdyż przed tą datą wnioski elektroniczne wymagały opatrzenia bezpiecznym e-podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu. Wykorzystanie ePUAP w postępowaniu rejestrowym to kolejny przejaw wprowadzenia do KRS rewolucji elektronicznej.
Koniec ograniczeń zastosowania profilu zaufanego ePUAP
Powyższe zmiany stanowią implementację Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/17/EU z dnia 13 czerwca 2012 roku, zmieniającą dyrektywę Rady 89/666/EWG i dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2005/56/WE i 2009/101/WE w zakresie integracji rejestrów centralnych, rejestrów handlowych i rejestrów spółek (określaną jako dyrektywa BRIS).
Zgodnie z nowym brzmieniem art. 6943 kpc wniosek o wpis do KRS w trybie S24 spółki jawnej/komandytowej powinien być opatrzony bezpiecznym e-podpisem albo podpisem ePUAP. W przypadku jednak złożenia wniosku drogą elektroniczną o wpis do KRS spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, której umowa została zawarta przy wykorzystaniu wzorca umowy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością udostępnionego w systemie teleinformatycznym, może być także opatrzony innym podpisem elektronicznym, który spełnia wymagania dotyczące podpisu elektronicznego osób zawierających umowę takiej spółki. Przepisu nie stosuje się jednak do wniosku o zmianę i wykreślenie wpisu.
Ponadto wypisy aktów notarialnych, wyciągi, odpisy i poświadczenia dokumentów mogą być przesłane do sądu drogą elektroniczną, jeżeli notariusz opatrzył je kwalifikowanym podpisem elektronicznym (art. 6944 § 3 kpc).
Odpowiedź sądu również w wersji elektronicznej
Jeżeli wniosek złożony został drogą elektroniczną, doręczenia orzeczeń i pism sądowych dokonywane będą osobom składającym wniosek tą drogą za pośrednictwem systemu teleinformatycznego obsługującego postępowanie rejestrowe. Wówczas orzeczenia i pisma sądowe uznaje się za doręczone z datą wskazaną w elektronicznym potwierdzeniu odbioru korespondencji. W razie braku takiego potwierdzenia doręczenie uznaje się za skuteczne z upływem 14 dni od daty umieszczenia korespondencji w systemie teleinformatycznym (art. 6943 § 4-5 kpc).
Obowiązek składania wniosków do KRS w wersji elektronicznej od 2017 roku
Zgodnie z przedmiotowym projektem od dnia 1 czerwca 2017 roku wprowadzony ma zostać obowiązek składania wszystkich wniosków do rejestru przedsiębiorców KRS oraz dokumentów stanowiących podstawę wpisu lub podlegających dołączeniu do akt rejestrowych drogą elektroniczną.
Istotne jest, że obowiązek ten obejmować ma tylko podmioty wpisane do rejestru przedsiębiorców KRS, natomiast podmioty podlegające wpisowi wyłącznie do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej będą mogły skorzystać z możliwości złożenia e-wniosków, jednak nie będą to tego zobligowane.
Aktualnie w resorcie sprawiedliwości trwają także intensywne prace nad projektem ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sprawiedliwości oraz niektórych innych ustaw. Założenia do tego projektu ujęte są w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pod numerem ZA2 (przejdź do strony).
Kolejne zmiany w postępowaniu przed KRS
Planowana nowelizacja obejmuje także utworzenie z dniem 1 czerwca 2017 roku przez Krajową Radę Notarialną elektronicznego repozytorium wypisów aktów i protokołów notarialnych, w celu umożliwienia stronom składania wszystkich dokumentów dołączonych do wniosku w formie elektronicznej. Elektroniczny wypis aktu notarialnego powinien być dosłownym powtórzeniem oryginału, jednak poprawek i przekreśleń znajdujących się w oryginale nie należy zamieszczać we wypisie.
Nowelizacja przewiduje również zasadę prowadzenia akt rejestrowych podmiotów wpisanych do rejestru przedsiębiorców KRS w formie elektronicznej i ich udostępnianie w czytelni akt, doręczanie orzeczeń i pism sądowych za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, a nawet umożliwienie stronom i sądowi wymiany korespondencji z wykorzystaniem systemu bez konieczności ponownego wypełniania formularza (wezwania brakowe, uzupełnienia braków wniosku) w ramach prowadzonego postępowania.
Podsumowując, wprowadzone w kwietniu 2016 roku zmiany, które mają przyczynić się do skrócenia czasu trwania postępowania oraz zmniejszenia jego kosztów to tylko część z szerszego zakresu usprawnień postępowania przed KRS planowanych w kolejnych okresach (w czerwcu roku 2017 oraz we wrześniu roku 2018).
Omawiane zmiany należy ocenić jako kolejny znaczący krok przyczyniający się do elektronizacji postępowania przed KRS.
Podstawa prawna:
1. Ustawa z dnia 28 listopada 2014 roku o zmianie ustawy – Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015 r. poz. 4).
2. Ustawa z dnia 17 listopada 1964 roku – Kodeks postępowania cywilnego (Dz.U. z 2014 roku, poz. 101 ze zm.).